Ile czasu na zwrot pieniędzy ma sklep internetowy?

Sprzedaż zawsze wiąże się z ryzykiem, że otrzymany towar nie spełni oczekiwań kupującego. Procedura zwrotu towaru zakupionego przez internet zwykle bywa jednak nieco bardziej złożona niż w przypadku zakupu w sklepie stacjonarnym. Terminy zwrotu środków i zakupionej rzeczy precyzyjnie określa ustawa o prawach konsumenta. Co należy wiedzieć na temat prawa do odstąpienia od umowy w przypadku zakupów w internecie? Ile czasu na zwrot środków ma przedsiębiorca?

Zwrot towaru zakupionego przez internet – co należy wiedzieć?

Zgodnie z ustawą o prawach konsumenta prawo umożliwia osobom kupującym w internecie zwrot towaru bez podania przyczyny. Klient ma prawo odstąpić od umowy w ciągu 14 dni, licząc od dnia otrzymania towaru przez odbiorcę. Należy pamiętać, że postanowienie to dotyczy 14 dni kalendarzowych, nie zaś roboczych – po ich upływie konsument traci prawo do odzyskania poniesionych kosztów. Od reguły tej jednak obowiązuje pewien wyjątek. W momencie sprzedaży klient powinien zostać poinformowany przez sprzedawcę o prawie do odstąpienia od umowy. Jeśli sklep nie zastosuje się do tego polecenia, czas na zwrot towaru wydłuża się aż do 12 miesięcy. Prawo nie ma zastosowania wtedy, gdy sprzedawca sam zdecydował się dokonać odbioru towaru.

Należy pamiętać, że w regulaminie sklepu i umowach nie mogą znaleźć się postanowienia szczególnie niekorzystne dla konsumenta lub obciążające go przesadną odpowiedzialnością. Zarówno przypadki nieprzestrzegania praw klientów indywidualnych, jak i umieszczania w umowach klauzul abuzywnych są ścigane przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK prowadzi też rejestr klauzul niedozwolonych – przedsiębiorca powinien upewnić się, że dany zapis, który ma zamiar umieścić w umowie, nie występuje na tej liście.

Co następuje jako pierwsze: odesłanie towaru czy zwrot pieniędzy?

Prawa konsumenta w zakresie czasu na odstąpienie od umowy zawartej przez internet są jasne, ale ile czasu na zwrot pieniędzy ma przedsiębiorca? W sklepie internetowym czas na zwrot środków do konsumenta wynosi 14 dni. Termin ten liczony jest od dnia otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy. Konsument i sprzedawca nie powinni zwlekać z wypełnieniem swoich obowiązków, jednak przedsiębiorca ma prawo wydłużyć termin zwrotu płatności, jeśli nie otrzymał towaru lub klient nie dostarczył dowodu odesłania zakupionego przedmiotu.

Rzecz ma się trochę inaczej, jeśli sprzedający sam zadeklarował chęć odbioru od klienta zakupionego przez internet towaru. W tej sytuacji sklep internetowy powinien niezwłocznie, maksymalnie w ciągu 14 dni kalendarzowych zwrócić pieniądze kupującemu. Wyznaczony termin odbioru towaru od klienta nie ma w tej kwestii znaczenia. Przedsiębiorca nie może zatem wstrzymywać się ze zwrotem płatności otrzymanych od konsumenta aż do dnia odbioru przedmiotu. By zapewnić swoim klientom możliwość bezproblemowego zwrotu towaru, warto nawiązać umowę z odpowiednią firmą kurierską. Szybkie zwroty międzynarodowe oferuje na przykład DHL Parcel – więcej informacji na temat oferty tego przewoźnika znajdziesz na stronie https://www.dhl.com/pl-pl/home/nasze-dywizje/parcel/dla-biznesu/przesylki-miedzynarodowe/zwroty.html.

Klient nie dokonał zwrotu towaru w terminie? Oto co trzeba wiedzieć

Konsument ma obowiązek zwrócić towar sprzedawcy w ciągu 14 dni. Co jednak zrobić w sytuacji, gdy klient nie dostarczył choćby dowodu zwrotu towaru zakupionego przez internet? Przedsiębiorca również może wówczas wydłużyć termin zwrotu środków aż do momentu, w którym nastąpi zwrot towaru.

Niekiedy jednak może być tak, że specyfika zakupionych towarów sprawia, że w czasie oczekiwania na zwrot występuje określona szkoda, na przykład produkt przeterminowuje się lub znacząco traci na wartości. Przedsiębiorca może wówczas żądać od klienta odszkodowania. Z takim krokiem wiążą się jednak liczne dodatkowe formalności.

Przede wszystkim sprzedający musi być w stanie udowodnić, że powstała szkoda miała związek z nieterminowym odesłaniem towaru. Jeśli nie będzie umieć tego dokonać, żądanie może zostać uznane za nieuzasadnione. Na przedsiębiorcy ciąży również odpowiedzialność za adekwatną wycenę szkody, uwzględniającą wartość zakupionych produktów. Odszkodowanie potrącane jest z kwoty, którą sklep internetowy ma zwrócić konsumentowi.

Artykuł partnera

Autor

Redakcja

fotohobby.pl

Zobacz również

Komentarze (0)

Zostaw komentarz
Kontakt

E-mail: kadr@fotohobby.pl

Kontakt do redakcji

zamowienia@fusionpress.eu
+48 794 502 662

Portal wspierany przez: avm4you.pl, hurtownię optyczną z dużym wyborem soczewek kontaktowych.